SCENARIUSZ I

Obchody Dnia Ziemi 2005

 

Międzynarodowy Dzień Ziemi 22 kwietnia

Hasło przewodnie: „Nasze kulinarne dziedzictwo” – STÓŁ DARÓW ZIEMI

 

 

Środa 20.04 – odrestaurowanie przyszkolnego skalniaka

 

 

Czwartek 21.04

 

800– Msza Święta poświęcona Św. Franciszkowi, patronowi ekologów

900– prezentacje artystyczne:

„Ekologia w zaciszu domowym”

„Ekologiczne zagrożenia środowiska”

„Nie rób tego więcej”

fraszki J. Kerna „Rozmowa w Wiśle”

       - wiersze „Co piszczy w trawie”

       - konkursy pod tytułem „Pomnik przyrody”, „Potrawy babuni”, „Ekoprzyjaciel”

1000– ekologiczne zajęcia w klasach

1100– akcja sadzenia drzew wokół szkoły (20 sztuk)

1200– Sprzątanie Świata

 

 

Piątek 22.04

 

Zielony marsz recyklingowi ulicami Bachowic (odezwa do mieszkańców wioski)

 

Sprzątanie Świata

 

 

Jak co roku obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi trwały kilka dni. Najpierw oczyściliśmy nasz przyszkolny skalniak. Posadziliśmy nowe rośliny oraz wysypaliśmy korę. W czwartek w Kościele Parafialnym odprawiona została Msza Święta poświęcona Św. Franciszkowi – patronowi ekologów, w której bardzo aktywnie uczestniczyła młodzież. Po Mszy zebraliśmy się na sali gimnastycznej, gdzie szkolni ekolodzy zaprezentowali przygotowany pod moim kierunkiem bogaty program artystyczny pod hasłem: „Nasze kulinarne dziedzictwo – stół darów Ziemi”. Zaprezentowane zostały inscenizacje: „Ekologia w zaciszu domowym”,

„Ekologiczne zagrożenia środowiska”, „Nie rób tego więcej”, oraz fraszki J. Kerna „Rozmowa w Wiśle”, wiersze „Co piszczy w trawie”.

Zaprezentowane zostały także efekty pracy grupy gimnazjalistów w akcji „Drzewa to nie słupy ogłoszeniowe” – pudełko z pineskami, spinaczami wyciągniętymi z okaleczonych drzew. W klasach odbyły się zajęcia dotyczące problemów ekologicznych środowiska. Cała szkoła świętowała Dzień Ziemi. Wspólnie z grupą gimnazjalistów wyszliśmy w teren by zasadzić 20 sadzonek świerków wokół szkoły. Chłopcy z ogromnym zapałem sadzili drzewka a dziewczynki sprzątały przyszkolny teren.

W piątek 22 kwietnia wyruszyliśmy na „Zielony marsz” ulicami Bachowic. Nagłośnienia udostępnił nam Ks. Proboszcz. Młodzież odczytała odezwę do mieszkańców zachęcającą ich do segregacji odpadów. Były też wiersze, piosenki oraz dekalog Św. Franciszka.

Obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi zamknęliśmy hasłem „Niech każdy dzień będzie dniem Ziemi”. W myśl tego hasła działamy dalej.

Młodzież oznaczyła i opisała już 3 drzewa w konkursie „Pomnik przyrody”.

Gromadzimy przepisy babuni oraz zbieramy surowce wtórne w ramach konkursu „Ekoprzyjaciel”.







SCENARIUSZ II  - DZIEŃ ZIEMI


(Spotkanie Matki Ziemi z jej domownikami odbywa się nocą przy poświacie księżyca, należy wprowadzić nastrój tajemniczości, dobrać odpowiedni podkład muzyczny-można wykorzystać muzykę Jeana Michela Jarre z płyty pt. Oxygene. Matka Ziemia siedzi w środku otoczona swoimi domownikami. Spotkanie jest tajemnicze, widownia jakby nie istniała, siedzi również w kręgu, ale w oddaleniu. Widzowie zanim wejdą na salę, są prowadzeni- mają przeczytać instrukcje o zachowaniu ciszy oraz zapoznać się z myślami znanych pisarzy, filozofów. należy wprowadzić ich w nastrój tajemniczości, wyzwolić emocje. Na sali siedzą już domownicy Matki Ziemi, palą kadzidełka, w skupieniu, jakby medytowali, oczekują na przybycie najważniejszej postaci-Matki Ziemi).

Matka Ziemia

(Przybywa powoli, dostojnie, ubrana na czarno, twarz poorana zmarszczkami, mocny makijaż, na głowie ma wieniec z kwiatów, widać wyraźne poruszenie wśród oczekujących na Matkę Ziemię istot, zajmuje miejsce pośrodku kręgu).


Witam miłych gości, cieszę się z pierwszego wiosennego spotkania, ze wszystkimi moimi domownikami. Serdecznie witam: atmosferę, wodę, rośliny, zwierzęta i ludzi. Zastanawia mnie jednak smutek wśród moich przyjaciół. Dlaczego wiosna nie wywołuje wśród Was moi drodzy przyjaciele radości?

WODA
(Ubrana na niebiesko, twarz i ręce pomalowane również na niebiesko)


Matko Ziemio! Przybyliśmy na tegoroczne spotkanie z Tobą z poważnymi problemami. Wysłuchaj naszych skarg i ratuj jeśli możesz...

DRZEWA
(Ubrane na brązowo w obcisłe stroje-mogą być getry i podkoszulki, twarze i ręce pomalowane na brązowo, na głowach wieniec z gałązek)


Smutny nasz szum Matko Ziemio! Las w którym rośniemy stał się śmietnikiem. Kiedyś przyjaźniłyśmy się z okolicznymi wioskami i miastami. Ludziom dawałyśmy owoce, grzyby, cień, drewno na opał, wypoczynek po pracy. Ludzie dbali o nas, o czystość i piękno lasów. Teraz powoli stajemy się śmietnikiem. Zamiast wiosennych kwiatów tworzących barwne kobierce leżą stare lodówki, pralki, części samochodowe, worki ze śmieciami i wiele niepotrzebnych już człowiekowi przedmiotów. A przecież jesteśmy piękne i pięknie wyglądamy w grupach.

Matka Ziemia
(smutna i zmartwiona)
Byli poeci którzy zachwycali się wami, cenili wasze piękno.
Wspominam z tęsknotą wiersz Staffa "Wysokie drzewa".
(Matka Ziemia, z tęsknotą i rozmarzeniem recytuje)

O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa,
W brązie zachodu kute wieczornym promieniem,
Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa,
Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem.

Drzewa
(mocnym zdecydowanym głosem)

Oskarżamy człowieka, że będąc częścią natury do której i my należymy, chce zniszczyć i nas i siebie.

TRAWY
(Ubrane na zielono, pomalowane twarze i ręce również na zielono, na głowach wieniec z traw)


Nasza zieleń cieszy wszystkich, daje schronienie owadom, małym gryzoniom, zatrzymuje wodę, nie pozwala na wyjałowienie gleby, ludziom ofiarowuje miejsce na wypoczynek.

Matka Ziemia
Wiem kochani.
( podnosi rękę, pyta czy może poddać się wspomnieniom... i mówi)

Kiedyś potrafili to ludzie docenić. Jak pięknie o was pisał Julian Tuwim w wierszu "Trawa"

Trawo, trawo do kolan!
Ponieś mi się do czoła,
Żeby myślom nie było
Ani mnie, ani pola,

Żebym ja się uzielił,
Przekwiecił do rdzenia kości
I już się nie oddzielił
Słowami od twej świeżości.

(chwila ciszy i dalej relacjonują trawy)

TRAWY
(głosem skargi)

A teraz, gdy przyjdzie wiosna i budzimy się do życia razem z naszymi mieszkańcami, giniemy w strasznych pożarach wzniecanych celowo przez człowieka. Matko Ziemio ratuj nas!!!

ZWIERZĘTA
(Również ubrane w obcisłe stroje, mają na podkoszulkach elementy informujące widza, że są zwierzętami)


A czy człowiek zastanawia się nad dolą zwierząt w zaśmieconym i zniszczonym lesie? Czy nie wie, że niszczy nasz dom? Co byłoby gdyby zwierzęta niszczyły miasteczka i wsie ludzkie? Chcemy żyć w zgodzie z ludźmi i cała naturą. Zginiemy z braku schronienia i czystej wody...

Sarna

Niedawno byłam u wodopoju, woda w rzece spieniona, dziwnie smakuje, byłam bardzo spragniona, całą noc uciekałam przed sforą zgłodniałych psów porzucanych przez ludzi, wypiłam jej trochę i do dziś choruję.

Ptaki

Cieszymy ludzi urodą i śpiewem. Jesteśmy potrzebne lasom, polom, łąkom, wodzie. Czy jesteśmy jeszcze potrzebne człowiekowi, który strzela do nas, niszczy nasze środowisko zmieniając bieg rzek, osuszając bagna i mokradła, wycinając lasy? Zapomina jak smutne byłyby bez nas lasy, pola i łąki.

Kuropatwa
Matko Ziemio, jestem zbolała po stracie moich dzieci. Uwiłam gniazdo w bezpiecznym miejscu pod miedzą, doczekałam się potomstwa, jak bardzo cieszył mnie widok moich maleństw stawiających pierwsze kroki... Ale przyjechał człowiek wielką maszyną wylewał na glebę jakąś cuchnącą ciecz , która miała niszczyć chwasty i... moje maleństwa wszystkie w strasznych męczarniach odeszły... Pozostał mi tylko żal i wspomnienie moich dzieci...

ATMOSFERA
(Ubrana na jasno-niebiesko, twarz i ręce pomalowane na biało, na głowie wieniec- opaska z przymocowanymi biało- błękitnymi balonikami)


Jestem niezbędna do życia całej natury, dostarczam tlenu, dwutlenku węgla, wody tobie Matko Ziemio i twoim dzieciom. Niestety deszcz którym coraz częściej obdarzam przyrodę, bywa, kwaśny, zanieczyszczony i traci swoją życiodajną moc.

Matka Ziemia
(tęsknym głosem wspomina)


Kiedyś był czysty, pachnący i oczekiwany, taki, jak przedstawił go L. Staff w strofach pt. "Wieczór po deszczu"

Po deszczu, który ustał przed zachodem
I z trawy rosa tęczową wyziera,
W powietrzu czystem, wysokiem i młodem
Watą obłoków wiatr niebo wyciera.

Graby nad stawem zaszumiały z cicha,
Dzięcioł zastukał w gałąź świerka suchą,
Chwiejny tatarak zasypiając wzdycha,
Milknąc z ostatnim komarem i muchą.

(chwila ciszy a następnie)

ATMOSFERA
(głosem dobitnym i zdecydowanym)

Oskarżam człowieka, ze niszczy atmosferę, emitując coraz większe ilości trujących gazów ze swoich fabryk, samochodów, używając freonu i przeprowadzając próbne wybuchy nuklearne...

WODA
(Ubrana na niebiesko, twarz i ręce pomalowane również na niebiesko)

Chyba nikt spośród was moi przyjaciele nie odczuwa od tak dawna i z taką dotkliwością skutków bezmyślnych działań człowieka jak ja, woda. Moi mieszkańcy: pierwotniaki, skorupiaki, mięczaki, ryby, owady i rośliny giną. Prawie każda fabryka niedaleko rzeki, jeziora, czy morza jest moim wrogiem. Chemikalia wpuszczane są systematycznie do zbiorników wodnych, zatruwane są lasy pola i łąki z których trujące związki wraz z wodą spływają do wód. Niedługo zabraknie przyrodzie wody, a przecież woda była pierwszym środowiskiem wszelkiego życia. Bez wody nie ma życia na Ziemi, a człowiek traktuje mnie jak swoją własność, oskarżam go w imieniu przyrody o bezmyślne, wynikające z zachłanności eksploatowanie i niszczenie dóbr natury. Ludzkie działanie zniszczy człowieka i Matkę Ziemię...

Matka Ziemia
(bardzo zmartwiona)


Smutne są Wasze słowa, myśli i uczucia. Boli mnie, że moje dzieci do których zaliczam również człowieka nie mogą harmonijnie współżyć. Jest wśród was przedstawiciel ludzi, chciałabym wysłuchać również i jego racji.

CZŁOWIEK

(bardzo skruszony, ubrany normalnie, ma jasną twarz z bardzo wyraźnym rumieńcem, w swojej wypowiedzi zbiera myśli, trochę się plącze)

Matko Ziemio i wy przyjaciele

(Poruszenie wśród istot żywych, następnie słuchanie w skupieniu, oczy skierowane raz na człowieka, raz na Matkę Ziemię)


Z przerażeniem słuchałem skarg moich współbraci i wiem, że są słuszne. My ludzie w pędzie za bogactwem, władzą, nauką zapominamy, że Matka Ziemia należy nie tylko do nas i brak tej świadomości może wszystkich zniszczyć. Jednak są wśród nas ludzie zrzeszeni w różnych organizacjach, których naczelnym zadaniem jest bronić praw natury. Ludzie ci niejednokrotnie poświęcają temu całe swoje życie. W szkołach wprowadzono przedmiot ochrona i kształtowanie środowiska, powstają koła młodych ekologów, partie zielonych, stowarzyszenia obrońców dzikich zwierząt...

Są i tacy ludzie którym bardzo bliskie jest przysłowie "..Nas nie stanie, ale Święta Ziemia zostanie"

MATKA ZIEMIA

Słowa człowieka napawają mnie otuchą. Dajmy szansę ludziom, aby się poprawili. Chociaż " Człowiek to jedyne zwierzę, które się rumieni. I jedyne, które ma za co"? Pocieszające jest, że dostrzega swoje złe działanie i wyciąga z tego wnioski. Zapamiętajmy więc, że "Dobrem najwyższym jest zgadzać się z naturą i stosownie do niej żyć" jak mawiało jedno z moich najstarszych dzieci Rzymianin Cycero i " Nie można przyrody zwyciężyć inaczej niż przez to że się ją słucha" zgodnie ze słowami mojego drugiego dziecka Francisa Bacona. Zaczyna już świtać, pora się żegnać dzieci moje najdroższe, będę ustawicznie przypominać człowiekowi, że nie jest moim pupilkiem, ma żyć zgodnie z prawami natury i w zgodzie ze wszystkimi istotami żywymi.


SCENARIUSZ III - Skąd się biorą śmieci?



Zakres treści: poznanie głównych źródeł pochodzenia śmieci, sposobu segregacji oraz zagrożeń wynikających z nieumiejętnego ich składowania.

Cele operacyjne:

1. Wiadomości:
- co to są śmieci?
- skąd się biorą?
- dlaczego jest ich coraz więcej?
- jak je segregować i wykorzystać?
- co to jest recykling?

2. Umiejętności:
- uczeń potrafi wyciągać wnioski dotyczące korzyści płynących z segregacji śmieci,
- wie jak je segregować, jakie powinny być na nie pojemniki,
- potrafi zachować się w lesie,
- podaje propozycje zmniejszenia ilości śmieci.

3. Postawy:
Świadomość całkowitej zależności człowieka od przyrody, zaangażowanie w sprawach ochrony środowiska, świadomość zagrożeń wynikających z bezmyślnego wyrzucania śmieci, aktywna praca na lekcji, współdziałanie w zespole.


Metody i formy pracy

- odgrywanie ról
- praca w grupach
- burza mózgów


Środki dydaktyczne

Podręczniki, ćwiczenia, rozsypanki wyrazowe, plansze, krzyżówka


Tok lekcji

Faza wprowadzająca

- krótka inscenizacja „chemia niszczy czy ratuje środowisko”?
- sprawdzenie dotychczasowych wiadomości dotyczących zagrożeń środowiska naturalnego,
Faza realizacyjna 

1. Odgrywanie ról – scenka „sprzątanie lasu”
Uczniowie odgrywają zwierzęta, które zebrały się aby posprzątać swój „dom”, las zaśmiecony przez turystów.

2. Pytania do uczniów (burza mózgów)
- co to są śmieci?
- skąd się biorą?
- dlaczego ich ilość wzrasta?
- jak możemy je wykorzystać i na czym polega segregacja?

3. Krzyżówka

4. Recycling – przykłady – notatka

5. Podsumowanie – rozsypanka – notatka



SCENARIUSZ IV - DNI ZIEMI


1. Temat :            Z I E L O N Y    T Y D Z I E Ń                 
                             pod hasłem „Czy człowiek jest opiekunem czy panem ziemi? ”

2. Cel ogólny : 
- rozbudzenie w młodych ludziach szacunku i miłości do przyrody 
- wyrabianie nawyków zdrowego, higienicznego trybu życia 
- aktywizowanie i integracja młodzieży poprzez mobilizowanie ich do działań praktycznych mających na celu ochronę środowiska 

3. Metody pracy :
                       
- obserwacja
- wyjście w teren
- film
- dyskusja
- ekspozycja
- drama

4. Przebieg zajęć: od 19.04- 23.04. codziennie 1h-3h zajęcia ekologiczne

5.Opis projektu:  Wzbudzenie w młodych ludziach świadomości ekologicznej jest jednym z głównych zadań współczesnej szkoły . Edukacja jest wówczas skuteczna gdy ma wymiar praktyczny .Biorąc pod uwagę powyższe aspekty w naszej szkole podejmujemy co roku inicjatywę prowadzenia szeroko pojętej edukacji ekologicznej organizując zielony tydzień.
W każdym dniu tygodnia od 19-23 kwietnia podejmowana będzie tematyka ekologiczna.
W szkole obowiązywać będą zielone gazetki.

P O N I E D Z I A Ł E K – hasło dnia ; Ziemia planeta ludzi ?
1. Powitanie młodzieży zebranej na sali , kl.4-6  przez p. dyr. i otwarcie tygodnia
2. Program artystyczny „ Ratujmy Ziemię”
3. Przegląd piosenki turystyczno-ekologicznej kl.4-6
4. Zajęcia przyrodnicze w klasach 4-na temat „ Co w nas siedzi” i 6- na temat „Podróże po świecie „

W T O R E K – hasło dnia „ Rolnictwo ekologiczne przyszłością rolnictwa na świecie „
1.  Wycieczka grupy dzieci do gospodarstwa ekologicznego
2.  Film „Życie na wsi jest piękne i ciekawe”
3.  Ekoexpres- szkolna gazetka poświęcona zaletom i wadom takich gospodarstw

Ś R O D A – hasło dnia „Ratujmy Ziemię”
1.  Wystawa uczniów kl.6 „Skały i minerały”
2.  Prezentacja mapy dzikich wysypisk śmieci i podanie propozycji sposobów ich wyeliminowania
3.  Zieleń wizytówką naszej szkoły – przesadzanie kwiatów i zakładanie przyszkolnego ogrodu wg.projaktu
4.  Wyjazd grupy na składowisko w Choczni

CZWARTEK- hasło „I ty możesz zostać ekologiem?”
1. Msza św.- Św. Franciszek patron ekologów
2. Przed szkołą prezentacje artystyczne „ Spotkanie Matki Ziemi z jej domownikami „
- wiersze
- moda ekologiczna
3. Finał konkursu „Ekologuś”
4. Zielony marsz po wsi

P I Ą T E K –hasło dnia „W zdrowym ciele zdrowy duch”
1.  Rajd rowerowy z przystankami i zadaniami : - przy kościele ed. regionalna
                                                                            -w lesie ed.ekologiczna
                                                                              nad stawami ed. przyrodnicza
2.  Finał konkursu na najlepsze przemówienie na forum U E na temat „S O S dla globu ziemskiego”
3. Na zajęciach plastycznych konkurs na projekt ścieżki przyrodniczej
4.   Zakończenie tygodnia –„ spotkamy się za rok”
- dzieci zapisują swoje postanowienia wobec Ziemi na zielonych liściach na szkolnej gazetce
- e w a l u a c ja : ZANURZENIE :Uczestnicy proszeni są o ustawienie się w kręgu . Wszyscy zamykają oczy a prowadzący zajęcia przypomina program prowadzonych zajęć w ciągu tygodnia oraz prosi aby wszyscy spróbowali jeszcze raz przeżyć w myślach  to co się działo na zajęciach, jakie zagadnienia i zajęcia były poruszane. Następnie wyobrażamy sobie, że stoimy na brzegu głębokiego jeziora, które jest symbolem wiedzy przekazanej podczas zajęć . Zadaniem uczniów jest, aby ocenili jak bardzo udało im się zanurzyć w jeziorze wiedzy. Może zanurzyli się cali, może tylko do pasa, kolan, a może stali cały czas na brzegu. Zadanie uczestników polega na odegraniu tej sceny. Wejście w sam  środek kręgu oznacza całkowite zaangażowanie się w zajęcia.
- Jeśli w grupie znajdują się osoby, które pozostały na obwodzie kręgu, wskazane jest porozmawianie z nimi, aby poprawić ewentualne błędy  w sposobie prowadzenia zajęć.
5. Partnerzy projektu : nauczyciele, dyrektor szkoły, rodzice, WOEE, Gminny Fundusz Ochrony Środowiska